Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Συμβουλές για τον βραδινό ύπνο του μωρού

Κάνε το βραδινό ύπνο του μωρό σου παιχνιδάκι

Ετικέτες

Κάνε το βραδινό ύπνο του μωρό σου παιχνιδάκι

Όταν το μωράκι σου έρχεται στη ζωή, είσαι γεμάτη ενθουσιασμό και ανυπομονησία να το πάρεις στην αγκαλιά σου, να ακούσεις το πρώτο του κλάμα, να δεις το πρώτο του γέλιο, να το εξερευνήσεις με όλες σου τις αισθήσεις. Αν κάτι είναι ικανό να απειλήσει την ευτυχία σου και να μειώσει την ενεργητικότητά σου, είναι η έλλειψη ύπνου. Τα κλάματα του μωρού μέσα στη νύχτα, μετά από μια εξουθενωτική μέρα, μπορεί να σε εξαντλήσουν και να οδηγήσουν σε πολλά καβγαδάκια με το σύντροφό σου για το ποιός θα παρηγορήσει το αγγελούδι σας αυτή τη φορά. Αν ο δύσκολος και ακανόνιστος ύπνος του βρέφους σου, συνεχίζει να ταλαιπωρεί τόσο εκείνο όσο και εσένα, λίγους μήνες μετά την γέννησή του, μη το βάλεις κάτω, οπλίσου με υπομονή και φτιάξε μια ρουτίνα ύπνου, που θα εξασφαλίσει, σ’ όλα τα μέλη του σπιτιού, ήρεμο και ξεκούραστο βραδινό ύπνο.

Πόσες ώρες είναι φυσιολογικό να κοιμάται το μωρό μου;
Ανάλογα με την ηλικία τους, βρέφη και νήπια, έχουν διαφορετικές ανάγκες και κατά συνέπεια διαφορετικό πρόγραμμα ύπνου. Οι πρώτοι τρεις μήνες είναι σίγουρα οι δυσκολότεροι, μιας και το μωρό θα ξυπνά πολλές φορές μέσα στη νύχτα για να φάει. Αυτή την περίοδο το βρέφος σου, θα κοιμάται παραπάνω από 18 ώρες τη μέρα, χωρίς ωστόσο να μπορεί να κοιμηθεί συνεχόμενα για περισσότερες από 4 ώρες. Έτσι, δεν είναι δυνατόν να οργανώσεις τον ύπνο του κατά τη διάρκεια της νύχτας. Από τριών έως έξι μηνών, θα κοιμάται περίπου 16 ώρες τη μέρα και θα είναι σταδιακά σε θέση να αντιληφθεί τη διαφορά μεταξύ μέρας και νύχτας αλλά και την παρουσία ή απουσία σου. Αν και δεν είναι ακόμη ικανό να κοιμηθεί ένα ολόκληρο βράδυ χωρίς διακοπή, μπορεί να αυξήσει τις ώρες ύπνου του σημαντικά. Αυτό το χρονικό διάστημα είναι το ιδανικό για να ξεκινήσεις μια ρουτίνα ύπνου, που θα συνεχιστεί μεγαλώνοντας. Από έξι έως δώδεκα μηνών, το μωράκι σου μπορεί πια να κοιμηθεί ήρεμα όλη τη νύχτα, ενώ συνολικά κοιμάται, πλέον, 14 ώρες τη μέρα. Αυτό το χρονικό διάστημα, καλό θα ήταν, να μάθεις το βρέφος σου να κοιμάται μόνο του και ιδανικά στο δικό του χώρο. Μετά τους δώδεκα μήνες και έως τα τέσσερα έτη του, το παιδί σου θα κοιμάται περίπου 12 ώρες τη μέρα και δεν θα αντιμετωπίζει κανένα πρόβλημα με τον βραδινό του ύπνο, εφόσον έχουν τεθεί οι σωστές βάσεις.

Τι είναι η ρουτίνα ύπνου και τι προσφέρει στο παιδί μου;
Η ρουτίνα ύπνου, είναι στην ουσία ένας προγραμματισμός των ωρών που θα κοιμάται το παιδί σου ώστε να ξεκουράζεται, αλλά και των διαδικασιών που θα το βοηθήσουν να χαλαρώσει και να αφεθεί στην αγκαλιά του Μορφέα. Οι δραστηριότητες με τις οποίες θα ξεκινά και θα τελειώνει το τελετουργικό ύπνου του βρέφους, είναι πολύ σημαντικό να επαναλαμβάνονται καθημερινά την ίδια ώρα και με την ίδια σειρά. Αυτό, επιτρέπει στο παιδί, να προετοιμαστεί σωματικά και ψυχολογικά για την βραδινή του ξεκούραση, να αποβάλλει το άγχος του αποχωρισμού από τη μητέρα και να διατηρήσει ένα ισορροπημένο πρόγραμμα ύπνου τα επόμενα χρόνια της ζωής του.

Τι να κάνω για να κοιμηθεί το μωρό μου εύκολα;
Κάθε παιδί είναι διαφορετικό και ως εκ τούτου, έχει τις δικές του ανάγκες, ιδιαιτερότητες και προτιμήσεις. Δεν υπάρχει χρυσή συνταγή όσον αφορά τον ύπνο, που να εφαρμόζεται σ’ όλα τα παιδιά, με τα ίδια ακριβώς αποτελέσματα. Υπάρχουν όμως κοινές κατευθυντήριες γραμμές και συμβουλές, που θα σου επιτρέψουν να βελτιώσεις αισθητά την ποιότητα και το ωράριο ύπνου του μωρού σου. Διάβασέ τις παρακάτω και προσάρμοσέ τις στην δική σας καθημερινότητα.

1. Η τελετουργία του φαγητού
Η ρουτίνα του ύπνου ξεκινά πολύ πριν φτάσουμε στο κρεβάτι. Το φαγητό αποτελεί μια πολύ σημαντική διαδικασία, που προετοιμάζει το μωρό για την βραδινή του ξεκούραση. Αν και θεωρείται πολύ σημαντικό, στο μεσημεριανό γεύμα του παιδιού να υπάρχει έντονη αλληλεπίδραση με τους γονείς και οικείους και είναι ίσως μια από τις ιδανικότερες χρονικές στιγμές για να κοινωνικοποιήσεις το μικρό μας φίλο, δεν ισχύει το ίδιο και για το βραδινό του γεύμα. Ακόμη και αν το μωράκι σου έχει σταματήσει να θρέφεται αποκλειστικά με γάλα και έχουν εισαχθεί στο διαιτολόγιό του περισσότερες τροφές, το βραδινό τάισμα πρέπει να γίνεται σε χαμηλούς τόνους, χωρίς ενθουσιασμούς εντάσεις ή φωνές. Αυτό θα επιτρέψει στο παιδί να διακρίνει τις ώρες της ημέρας και τις αλλαγές που αυτές επιφέρουν στην συμπεριφορά μας , αλλά και να αφεθεί στο αίσθημα νύστας που προκαλεί η κατανάλωση φαγητού.

2. Όχι στο έντονο παιχνίδι και την τηλεόραση λίγες ώρες πριν τον ύπνο
Το έντονο παιχνίδι ή η παρακολούθηση τηλεόρασης λίγο πριν τον ύπνο, μπορεί να δημιουργήσει έντονη υπερένταση σε βρέφη και νήπια, με αποτέλεσμα να δυσκολεύονται να κοιμηθούν. Ακόμη και αν το παιδί σου είναι αρκετά μικρό, ώστε να μην μπορεί να παρακολουθήσει τηλεόραση, η ένταση ενός τηλεοπτικού προγράμματος μπορεί να το αναστατώσει. Μια καλή εναλλακτική ιδέα, θα ήταν ένα λούτρινο ζωάκι που αναπαράγει ήρεμους ήχους από τη φύση, όπως το Probaby Ewan the Sheep Grey Προβατάκι με 4 Ήχους Μήτρας / Καρδιάς. Η τακτική εξάντλησης του μωρού άλλωστε, με στόχο την γρήγορη αποκοίμισή του, έχει αποδειχτεί πως αν και φαίνεται να λειτουργεί σε κάποιες περιπτώσεις, δημιουργεί έντονη υπερένταση και μειώνει τις ώρες και την ποιότητα ύπνου.

3. Μεσημεριανός ύπνος υπό συνθήκες
Ο μεσημεριανός ύπνος για βρέφη μικρότερα του ενός έτους είναι αναγκαίος και πολύτιμος. Τα μεγαλύτερα παιδιά είναι σε θέση να μας δείξουν αν επιθυμούν λίγη μεσημεριανή ανάπαυση, χωρίς πίεση από μεριάς μας. Αν όμως η μεσημεριανή σιέστα διαρκεί πολλές ώρες, μπορεί να επηρεάσει για τα καλά τον βραδινό ύπνο. Μην βιαστείς ωστόσο να του την στερήσεις, απλά φρόντισε να περιορίσεις την διάρκειά της.

4. Ρίξτε τους τόνους μέσα στο σπίτι
Λίγο πριν τον ύπνο, φρόντισε να κατέβουν οι τόνοι μέσα στο σπίτι. Οι εντάσεις ανάμεσα σε εσένα και τον σύντροφό σου ή κάποιο άλλο μέλος την οικογένειας μπορεί να αγχώσουν ή να δημιουργήσουν υπερένταση στο μωρό σου. Το ίδιο μπορεί να συμβεί και με τις συναθροίσεις πολλών ατόμων στον ίδιο χώρο μ’ εκείνο. Προσπάθησε το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα να είστε όλοι όσο το δυνατόν πιο ήρεμοι και χαλαροί.

5. Μπάνιο-πλύσιμο δοντιών και μασάζ
Η ώρα του ύπνου πλησιάζει και το καλύτερο που μπορείς να κάνεις είναι βοηθήσεις το παιδί σου να νυστάξει, φροντίζοντας την υγιεινή του. Καθιέρωσε ένα χλιαρό μπανάκι με σαμπουάν και αφρόλουτρο λεβάντα. Η λεβάντα, γνωστή για τις ευεργετικές, χαλαρωτικές ιδιότητές της θα βοηθήσει το μωρό σου να αποκοιμηθεί γλυκά και γρήγορα. Μετά το μπάνιο μπορείς να του κάνεις απαλό μασάζ με κρέμα ή λάδι λεβάντας και χαμομηλιού, ώστε να αυξήσεις την κυκλοφορία του αίματος και να του προσφέρεις ευχαρίστηση και ανακούφιση από τυχόν κοιλιακούς πόνους. Αν πάλι, είναι μεγαλύτερο, πολύ σημαντικό είναι να μάθει να βουρτσίζει να δόντια του, με μια ειδικά σχεδιασμένη για παιδιά οδοντόκρεμα και οδοντόβουρτσα, πρώτα με τη βοήθειά σου και μετά μόνο.

6. Το δωμάτιο και το κρεβάτι του παιδιού
Αν το μωρό σου είναι άνω των έξι μηνών, ίσως ήρθε η ώρα να σκεφτείς σοβαρά να το αποχωριστείς από το δωμάτιό σου. Το να έχει ένα βρέφος το δικό του δωμάτιο και να συνηθίζει από νωρίς να κοιμάται μόνο, είναι πολύ σημαντικό. Φρόντισε ωστόσο οι συνθήκες θερμοκρασίας και υγρασίας στο δωμάτιο να είναι ιδανικές, το κρεβατάκι του βολικό και δίπλα του να υπάρχουν τα αγαπημένα του παιχνίδια και αντικείμενα. Σε περίπτωση που το βρέφος είναι κάτω του ενός έτους, φρόντισε να σε βλέπει σε τακτά χρονικά διαστήματα μέχρι να αποκοιμηθεί.

7. Ετοιμάσου και εσύ για ύπνο
Ακόμη και αν δεν έχεις την διάθεση ή τη δυνατότητα να ξεκουραστείς αμέσως μετά το κοίμισμα του παιδιού σου, προσπάθησε να το πείσεις πως θα το κάνεις. Φόρεσε τις πυτζάμες σου, πλύνε και εσύ τα δόντια σου και χαμήλωσε τον τόνο της φωνής σου. Το να φαντάζεται το αγγελούδι σου πως μαζί μ’ εκείνο θα κοιμηθούν και τα υπόλοιπα μέλη του σπιτιού είναι πολύ βοηθητικό και παρήγορο. Αντίθετα, το να συνεχίζουν οι γρήγοροι ρυθμοί μέσα στο σπίτι ακόμη και αμέσως μετά τον ύπνο του, μπορεί να οδηγήσει στην άρνηση του να χαλαρώσει.

8. Νανούρισμα και παραμύθι
Το νανούρισμα των βρεφών και η αφήγηση παραμυθιών στα νήπια, μπορεί να έχουν θεαματικά αποτελέσματα. Νανούρισε το μωρό σου, κουνώντας το απαλά και ρυθμικά και τραγουδώντας με σιγανή και γλυκιά φωνή. Μην το αφήσεις όμως στο κρεβατάκι του όταν θα έχει ήδη κοιμηθεί, αλλά μόλις αρχίσει να αποκοιμιέται. Έτσι, θα το βοηθήσεις να χαλαρώσει και να παραδοθεί στον ύπνο, χωρίς να είναι απόλυτα προσκολλημένο πάνω σου. Αν το αγγελούδι σου αρνείται να κοιμηθεί όταν το βάζεις στο κρεβάτι, μια συσκευή νανουρίσματος, όπως ο Zazu Zoe Πιγκουίνος Συσκευή Νανουρίσματος, Bluetooth & Φως Νυκτός, θα ολοκληρώσει την προσπάθειά σου, δίνοντάς σου μάλιστα τη δυνατότητα να ηχογραφήσεις τον εαυτό σου να αφηγείται παραμύθια ή να τραγουδά στο μωρό, ώστε να νιώθει συνεχώς την παρουσία σου δίπλα του, ακόμη και όταν δεν είσαι εκεί. Όσον αφορά τα μεγαλύτερα παιδιά και τα παραμύθια, κράτησε την ίδια μέθοδο στην αφήγηση, ξεκαθαρίζοντας από πριν πόση ώρα θα του διαβάζεις και αποφεύγοντας τις ιστορίες με βαθύτερο ή σύνθετο νόημα, που θα μπορούσαν να ξεκινήσουν ένα διάλογο με το παιδί και να το αποσπάσουν από την ιδέα του ύπνου.

9. Βάλε το μπαμπά και το μεγάλο αδελφάκι στο παιχνίδι
Αν ο μπαμπάς είναι στο σπίτι και διαθέσιμος να βοηθήσει, πρότεινέ του να συμμετάσχει στη ρουτίνα ύπνου του μικρού. Εκτός από μια πολύ καλή ευκαιρία να περάσετε ποιοτικό χρόνο ως οικογένεια και να μοιραστείς τα βάρη μαζί του, είναι πολύ καλό και για το ίδιο το παιδί, να νιώθει την φροντίδα και την προστασία των δυο γονιών, λίγο πριν αποκοιμηθεί. Αν στο σπίτι υπάρχει μεγαλύτερο αδελφάκι, προσπάθησε σταδιακά να το εντάξεις στην διαδικασία ύπνου. Ακόμη και αν, λόγω μεγάλης ηλιακής διαφοράς, δεν κοιμάται τις ίδιες ώρες με το βρέφος, εξήγησέ του πως είναι πολύ σημαντικό να είναι ήρεμο και ήσυχο όταν το μικρότερο μέλος της οικογένειας προσπαθεί να κοιμηθεί. Ενθάρρυνέ το να αναλάβει ενεργό ρόλο στη ρουτίνα ύπνου, λέγοντάς του πως θα είναι ο πολύτιμος βοηθός σου. Έτσι, δεν θα νιώθει παραμελημένο αλλά υπεύθυνο και σημαντικό, ενώ μπορεί και πρακτικά να αποδειχτεί ιδιαίτερα καλός σύμμαχός σου.

Ο ήρεμος, συνεχόμενος βραδινός ύπνος του μωρού σου, μπορεί να χρειαστεί χρόνο και προσπάθεια για να κατακτηθεί. Ακολουθώντας, όμως, τις συμβουλές μας με επιμονή και υπομονή, το αποτέλεσμα σίγουρα θα σε δικαιώσει…

Ελένη Ξανθή Τρουπιώτη
Health Editor