Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Εμμηνοπαυση:  6 φυσικοί τρόποι για την αντιμετώπιση των συμπτωμάτων

Εμμηνοπαυση:  6 φυσικοί τρόποι για την αντιμετώπιση των συμπτωμάτων

Η εμμηνόπαυση

Η εμμηνόπαυση είναι η μία φυσιολογική διαδικασία που αφορά τις γυναίκες. Συγκεκριμένα, είναι η περίοδος, κατά την οποία το σώμα της γυναίκας σταματά να παράγει τις αναπαραγωγικές ορμόνες, τα οιστρογόνα και την προγεστερόνη.

Διακρίνεται σε δύο φάσεις:

  • την περίοδο πριν από την παύση της περιόδου, που διαρκεί αρκετό καιρό και χαρακτηρίζεται από αστάθεια στον κύκλο
  • την πλήρη διακοπή της έμμηνου ρύσης.

Η εμμηνόπαυση συνοδεύεται από μία σειρά “διαταραχών”, τις οποίες συμπεριλαμβάνει η κλιμακτήριος, η οποία συνοδεύεται από φυσιολογικές, ενδοκρινολογικές και ψυχολογικές αλλαγές.

Τα κυριότερα συμπτώματα της περιόδου αυτής είναι μεταξύ άλλων τα εξής:

Τρόποι αντιμετώπισης

Πολλές φορές οι γυναίκες προβαίνουν σε ορμονικές θεραπείες για να αντιμετωπίσουν τα συμπτώματα της εμμηνόπαυσης. Παρόλ’ αυτά υπάρχουν διάφοροι φυσικοί τρόποι, για να κατευνάσουμε τα συμπτώματα και να εξομαλύνουμε την κατάσταση.

Άσκηση

Η άσκηση είναι το σημαντικότερο ίσως βήμα για να εξομαλυνθεί αυτή η ιδιαίτερη περίοδος στη ζωή μίας γυναίκας. Δύο τύποι άσκησης που βοηθούν εξαιρετικά τη γυναίκα κατά την εμμηνόπαυση είναι η αεροβική άσκηση και η yoga.

Από τη μία, η αερόβια άσκηση συμβάλλει ποικιλοτρόπως. Προσφέρει ενδυνάμωση και εκτόνωση. όμως το σημαντικότερο προτέρημά της είναι ότι βοηθά στην απώλεια βάρους. Όπως προαναφέρθηκε ένα από τα συμπτώματα της εμμηνόπαυσης είναι η επιβράδυνση του μεταβολισμού και άρα ή αύξηση του βάρους. Το λίπος λειτουργεί σαν μονωτικό υλικό, με αποτέλεσμα την αύξηση της θερμοκρασίας του σώματος. Αποτέλεσμα; Η αύξηση των δυσάρεστων εξάψεων. Για τον παραπάνω λόγο είναι σημαντικό να ενταχθεί στη ρουτίνα μίας γυναίκας στην εμμηνόπαυση η αερόβια άσκηση σε τακτική βάση. Συν των άλλων, η αεροβική άσκηση συμβάλλει στη βελτίωση του ύπνου και την ανακούφιση του άγχους.

Απο την άλλη μεριά, έχει αποδειχθεί, ότι η γιόγκα συμβάλλει δραστικά στη διαχείριση αλλά και τη μείωση των εξάψεων, αλλά και της νυχτερινής εφίδρωσης. Παράλληλα φαίνεται να ρυθμίζει τις ορμόνες, να ενισχύει τη σεξουαλική επιθυμία και ναι περιορίζει το αίσθημα λιγούρας και πείνας. Τέλος η τακτική, ήπια πρακτική της Yoga μειώνει το στρες και ανακουφίζει από πόνο και δυσφορία στην περιοχή της μέσης και του λαιμού.

Διατροφή

Η διατροφή κατέχει εξέχοντα ρόλο στη διατήρηση της υγείας όλων των ανθρώπων. Στην περίπτωση δε της εμμηνόπαυσης μπορεί να σταθεί σαν πραγματικός σύμμαχος για την αντιμετώπιση των ενοχλητικών συμπτωμάτων, καθώς παίζει σημαντικό ρόλο στη ρύθμιση των ορμονών. Μία διατροφή πλούσια σε λαχανικά, φρούτα, σπόρους δημητριακών, όσπρια και ξηρούς καρπούς συμβάλλει ποικιλοτρόπως, καθώς πρόκειται για τροφές με φυτοστερόλες, που έχουν ορμονορυθμιστικές ιδιότητες.

Συγκεκριμένα, μερικά τρόφιμα που βοηθούν πραγματικά είναι:

  • οι ξηροί, πλούσιοι σε βιταμίνη Ε, που σχετίζεται με τη ρύθμιση των οιστρογόνων.
  • το ρόδι, που παράγει 3 τύπους οιστρογόνων – την οιστρόνη, την οιστριόλη και την οιστραδιόλη και βοηθά στην ανακούφιση από τις εξάψεις.
  • τα μπλε μούρα, τα κεράσια, τα κράνμπερι, τα καρότα, οι μπανάνες, τα παντζάρια, τα πορτοκάλια, τα κρεμμύδια, οι πιπεριές, η βρώμη, τα δαμάσκηνα, οι ελιές, οι πατάτες και ο λιναρόσπορος, που περιέχουν φυτικά οιστρογόνα και προάγουν τη μείωση των εξάψεων.
  • η σόγια, που φαίνεται να επιδρά στις εξάψεις, στη νυχτερινή εφίδρωση, ενώ μειώνει την απώλεια της οστικής μάζας.

Καλό είναι να αποφεύγουμε τα πικάντικα φαγητά, καθώς αυτά αυξάνουν τη θερμοκρασία του σώματος με αποτέλεσμα την επιδείνωση των εξαψεων. Η καφεΐνη αλλά και το αλκοόλ έχουν επίσης συσχετιστεί με αύξηση των εξάψεων.

Αναπνοές

Οι ασκήσεις αναπνοής ή διαλογισμού είναι ευρέως γνωστό, ότι μειώνουν το στρες, το οποίο δε μας χρειάζεται καθόλου σε αυτή τη φάση. Αφιερώστε κάποια λεπτά μέσα στη μέρα, για να χαλαρώσετε μέσα από αναπνοές. Έτσι, θα μειώσετε τις εξάψεις, αλλά θα μπορείτε να τις διαχειριστείτε και καλύτερα.

Ενυδάτωση

Λόγω των συχνών εφιδρώσεων και εξάψεων χάνεται σημαντική ποσότητα υγρών από το σώμα. Έτσι, πίνοντας ένα ποτήρι νερό περίπου κάθε δύο ώρες, αποκαθιστάτε την ισορροπία των υγρών στο σώμα σας.

Εμμηνοπαυση:  6 φυσικοί τρόποι για την αντιμετώπιση των συμπτωμάτων-0

Layering

Σε αυτή τη φάση είναι σημαντική η επιλογή ενδυμάτων. Προτιμότερο είναι να φοράει κανείς ρούχα από φυσικές ίνες (βαμβάκι, μαλλί). Τα συνθετικά υφάσματα δε θα βοηθήσουν την κατάσταση, καθώς “παγιδεύουν” τη θερμότητα, γεγονός που επιδεινώνει ένα επεισόδιο έξαψης. Εξαιρετικά βοηθητικό θα ήταν να ντύνεστε με τέτοιο τρόπο, ώστε να μπορείτε να προσθαφαιρείτε ρούχα ανάλογα με την περίσταση. Επισημαίνουμε ότι η έξαψη διαρκεί λίγα λεπτά, ενώ ύστερα επανέρχεται το σώμα στην κανονική του θερμοκρασία. Φορώντας κανείς λοιπόν ρούχα σε στρώσεις, θα ωφελήθει ώστε να τα προσαρμόζει ανάλογα με την αίσθηση θερμοκρασίας που έχει την εκάστοτε στιγμή.

Δροσερό περιβάλλον/αποφυγή υψηλής θερμοκρασίας

Καλό είναι να αποφεύγουμε να περνάμε πολύ χρόνο σε χώρους όπου έχει πολλή υγρασία ή ζέστη για παρατεταμένα χρονικά διαστήματα. Τέτοια στοιχεία μπορεί να πυροδοτήσουν ένα επεισόδιο έξαψης και να το κάνουν ιδιαίτερα αισθητό. Επιπλέον, είναι σημαντικό να ρυθμίζεται τη θερμοκρασία του χώρου στον οποίο κοιμάστε. Πολλές γυναίκες ισχυρίζονται ότι ο βραδινός ύπνος είναι δύσκολος λόγω των εφιδρώσεων και των εξάψεων. Φροντίστε να υπάρχει δροσιά στο δωμάτιο, απομονώστε το από υγρασία και επιλέξτε βαμβακερά σεντόνια για την ώρα του ύπνου.