Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Χρήσιμες συμβουλές για σωστό αδυνάτισμα

ΑΔΥΝΑΤΙΣΜΑ: Χρήσιμες συμβουλές ώστε να κάνουμε την πείνα μας πιο αποδοτική

ΑΔΥΝΑΤΙΣΜΑ: Χρήσιμες συμβουλές ώστε να κάνουμε την πείνα μας πιο αποδοτική

Ο καιρός γλυκαίνει όλο και περισσότερο, ο ήλιος μας καλοπιάνει επί ολοένα περισσότερες ώρες της ημέρας και πριν καν το καταλάβουμε θα μας οδηγήσει στην κοντινότερη παραλία προς αναζήτηση δροσιάς… Οπότε κάπου εδώ συνειδητοποιούμε ότι το καλοκαίρι είναι προ των πυλών και φυσικά τα περιθώρια που έχουμε για να χάσουμε τα περιττά κιλά και να προσαρμόσουμε την εμφάνισή μας στα πρότυπα που έχουμε θέσει για τον εαυτό μας στενεύουν. Σκοπός αυτού του άρθρου είναι να μας βοηθήσει να εντάξουμε στην καθημερινότητά μας κάποιες απλές συνήθειες/κινήσεις τακτικής, μέσα από την υιοθέτηση των οποίων θα μπορέσουμε να ανταποκριθούμε πιο έγκαιρα σε αυτό το «deadline» ομορφιάς.

  • To πρώτο και κύριο που θα πρέπει να κάνουμε στην αρχή μίας δίαιτας αδυνατίσματος είναι να συνειδητοποιήσουμε το πρόβλημα και να θέσουμε ρεαλιστικούς στόχους: Οι περισσότεροι από εμάς έχουμε βρεθεί στη θέση να χάνουμε κιλά τα οποία στη συνέχεια ξαναπαίρνουμε ή και επαυξάνουμε. Αυτό συνήθως συμβαίνει διότι ακολουθούμε δίαιτες αυστηρές ή ακόμη και στερητικές σε βασικές ομάδες τροφίμων όπως οι υδατάνθρακες, με αποτέλεσμα αφενός να συμμορφωνόμαστε δύσκολα με αυτές, και αφετέρου να βιώνουμε το φαινόμενο «rebound» μετά τη διακοπή τους, δηλαδή να υποκύπτουμε σε ακόμη μεγαλύτερα διατροφικά ατοπήματα. Πριν από την οποιαδήποτε προσπάθεια απώλειας βάρους θα πρέπει να εξετάσουμε με ειλικρίνεια τα λάθη που κάνουμε στην καθημερινή μας διατροφή αλλά και στον τρόπο ζωής μας και να συνειδητοποιήσουμε ότι το όποιο διαιτολόγιο ακολουθήσουμε θα πρέπει να αποτελέσει μία καινούρια διατροφική νοοτροπία, που θα τηρούμε όχι μόνο μέχρι την επίτευξη της απώλειας αλλά εφόρου ζωής, αφού επιτυχημένη απώλεια βάρους σημαίνει όχι μόνο χάσιμο βάρους αλλά και μακροπρόθεσμη διατήρηση των κιλών. Επίσης ανάλογα με τα κιλά που θέλουμε να χάσουμε, η δίαιτα είναι υπόθεση που μπορεί να μας απασχολήσει για μεγάλο χρονικό διάστημα, οπότε δεν θα πρέπει να περιμένουμε να γίνουν τα πάντα αμέσως, αλλά να προχωράμε με μικρά και σταθερά βήματα, τηρώντας σχολαστικά το υγιεινό μας διαιτολόγιο.

  • Ακολουθούμε έναν πιο υγιεινό τρόπο διατροφής με βάση το μεσογειακό πρότυπο: Έχουν χυθεί τόνοι μελάνης σχετικά με τα αναρίθμητα οφέλη της μεσογειακής διατροφής σε κάθε προσπάθεια απώλειας βάρους αλλά και στην γενικότερη υγεία και μακροζωία. Οι επιτάσεις της λίγο-πολύ γνωστής σε όλους μας διατροφικής πυραμίδας, δε διαφέρουν σε τίποτα από το διαιτολόγιο που θα καθόριζε για μας ένας επαγγελματίας διατροφολόγος και εν ολίγοις μας υπαγορεύουν τα παρακάτω:

  • Καταναλώνουμε άφθονα φρούτα και λαχανικά.
  • Δίνουμε έμφαση στην κατανάλωση σύνθετων υδατανθράκων, δηλαδή προϊόντων από δημητριακά ολικής άλεσης, όπως ψωμί, ζυμαρικά και ρύζι ολικής άλεσης .
  • Προσπαθούμε να προτιμούμε υγιεινά, ακόρεστα λιπαρά, όπως τα ωμέγα-3 πολυακόρεστα λιπαρά ψαριών όπως ο σολωμός, οι σαρδέλες,κλπ, έναντι των κορεσμένων λιπαρών που θα βρούμε σε γλυκίσματα πλούσια σε βούτυρο και τηγανιτά φυτικά έλαια. Χρησιμοποιούμε πάντοτε το ελαιόλαδο, που είναι πλούσιο σε μονοακόρεστα λιπαρά οξέα για το μαγείρεμα και τις σαλάτες μας.
  • Καταναλώνουμε φυτικές πρωτεΐνες από όσπρια και ξηρούς καρπούς, ή ζωικές από μη λιπαρά, λευκά κρέατα όπως κοτόπουλο, ψάρι ή αυγό(άφθονα ασπράδια, μέχρι τρεις κρόκοι την εβδομάδα).
  • Περιορίζουμε την κατανάλωση γαλακτοκομικών προϊόντων με πλήρη λιπαρά, κόκκινου κρέατος, βουτύρου, πατατών, επεξεργασμένων δημητριακών(λευκό ψωμί), ζαχαρούχων αναψυκτικών, γλυκών και αλατιού.

  • Δίνουμε έμφαση στο ενεργειακό ισοζύγιο: Όλοι μας όταν συζητάμε για δίαιτες αναφερόμαστε στις «καύσεις», όμως πολύ συχνά δεν συνειδητοποιούμε ότι τελικά όλα καταλήγουν στην ακόλουθη απλή εξίσωση:

ενέργεια από κατανάλωση θερμίδων - ενέργεια από πρόσληψη θερμίδων = απώλεια θερμίδων

Αυτά που τρώμε ή περιορίζουμε κατά τη διάρκεια της δίαιτας αποτελούν το ένα μόνο μέρος της εξίσωσης, το ζητούμενο όμως είναι να βρούμε έναν τρόπο να βελτιώσουμε και το άλλο, ώστε οι θερμίδες που καταναλώνουμε να είναι λιγότερες από αυτές που χρειαζόμαστε και έτσι να φτάσουμε στις πολυπόθητες καύσεις. Θα πρέπει επομένως να προσπαθήσουμε να υιοθετήσουμε κάποιο είδος άσκησης που θα ταιριάζει στις φυσικές μας δυνατότητες,τα γούστα και το καθημερινό μας πρόγραμμα, ώστε να αυξήσουμε τη σωματική μας δραστηριότητα όσο περισσότερο μπορούμε.

  • Επιλέγω ένα κατάλληλο συμπλήρωμα διατροφής: Τα συμπληρώματα διατροφής μπορεί να αποδειχθούν πολύτιμοι σύμμαχοι κατά την προσπάθεια επίτευξης ενός υγιούς σωματικού βάρους και μιας ελκυστικότερης εμφάνισης, αρκεί να γίνει σωστή επιλογή και χρήση τους. Σίγουρα δεν υπάρχει το «μαγικό χάπι» που θα εξαφανίσει τα περιττά κιλά, υπάρχουν όμως πολλές φυσικές ουσίες που μπορούν να …κάνουν την πείνα μας πιο αποδοτική, να ενισχύσουν δηλαδή κατά πολύ την προσπάθεια που έτσι κι αλλιώς θα πρέπει να καταβάλουμε. Μερικά από αυτά είναι τα παρακάτω:

- Βιταμίνες, μέταλλα και ιχνοστοιχεία: Ακόμη και αν ανήκουμε στην κατηγορία των τυχερών που διαθέτουν έναν πολύ καλό και ενεργό μεταβολισμό, οι ελλείψεις σε βιταμίνες και ιχνοστοιχεία που προκύπτουν από την χαμηλότερη ποιότητα των τροφίμων που έχουμε στη διάθεσή μας τη σημερινή εποχή ή από την περιορισμένη από εμάς κατανάλωση συγκεκριμένων τροφών, μπορεί να σαμποτάρουν την απώλεια. Μέταλλα όπως ο σίδηρος, το μαγνήσιο και το ασβέστιο είναι απαραίτητα για τη μεταφορά οξυγόνου στα κύτταρα, χωρίς το οποίο φυσικά δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί οποιαδήποτε καύση.

- Προβιοτικά και φυτικές ίνες: Το γαστρεντερικό μας σύστημα τροφοδοτεί ουσιαστικά τη μηχανή του οργανισμού μας με καύσιμα,που προκύπτουν από την αποικοδόμηση των τροφών και επομένως η εύρυθμη λειτουργία του είναι κεφαλαιώδους σημασίας σε μία δίαιτα. Συμπτώματα όπως η δυσκοιλιότητα ή η ευερεθιστότητα του εντέρου μπορούν να μειώσουν το μεταβολικό μας ρυθμό ή να μας εμποδίσουν από την κατανάλωση τροφών που είναι πολύ χρήσιμα σε μία δίαιτα όπως τα λαχανικά και τα φρούτα. Τα προβιοτικά αποκαθιστούν τη φυσιολογική χλωρίδα του εντέρου μας, αφού δεν είναι άλλα από τα ίδια εκείνα «καλά μικρόβια» που υπάρχουν έτσι κι αλλιώς στον οργανισμό μας και διευκολύνουν ολόκληρη τη διαδικασία της πέψης και αφομοίωσης των τροφών, ενώ οι φυτικές ίνες υποβοηθούν τις κανονικές κενώσεις και δημιουργούν ένα αίσθημα πληρότητας του στομάχου.

-Φυσικοί λιποδιαλύτες: Υπάρχει ένα πλήθος ουσιών που βοηθούν τον μεταβολισμό μας να μετατοπίσει τις βιοχημικές αντιδράσεις του καταβολισμού περισσότερο προς την καύση του λίπους παρά της μυϊκής μάζας, του γλυκογόνου ή της άμεσης ενέργειας από τους υδατάνθρακες που καταναλώνουμε με την καθημερινή μας διατροφή. Προϊόντα όπως το CLA(συζευγμένο λινολεϊκό οξύ) , η καψαϊκίνη, ο πράσινος καφές, οι κετόνες βατόμουρου(raspberry ketones), το αφρικανικό μάνγκο, η λεκιθίνη,το μηλόξυδο(Cider Trim), το φύκος Kelp, η χιτίνη(Chitosan), οι πρωτεΐνες αλλά και μεμονωμένα αμινοξέα όπως η καρνιτίνη, αργινίνη, μεθειονίνη κ.ά. μας βοηθούν να αυξήσουμε τις καύσεις μας αλλά και να αποκαλύψουμε ευκολότερα τη γράμμωση των μυών μας εφόσον αθλούμαστε.

-Βότανα που μειώνουν τις κατακρατήσεις και ευνοούν την καλύτερη κυκλοφορία της λέμφου: Πολλές φορές είναι πολύ δύσκολο να επιτύχουμε την απώλεια βάρους λόγω μεγάλων διακυμάνσεων στα υγρά του σώματός μας που μπορεί να οφείλονται σε ορμονικές διαταραχές ή κακή διατροφή με αποτέλεσμα να νιώθουμε βάρος και να έχουμε συμπτώματα όπως πρήξιμο, σακούλες κάτω από τα μάτια και τη γνωστή σχεδόν σε όλες τις γυναίκες …κυτταρίτιδα! Βότανα όπως το πράσινο τσάι, ο πράσινος καφές, το Acai, το Gotu Kola, το Guarana, και φυτικές ουσίες όπως τα βιοφλαβονοειδή και οι προανθοκυανιδίνες μειώνουν τις κατακρατήσεις και υποβοηθούν την καλύτερη κυκλοφορία της λέμφου, καθώς τα οιδήματα που μπορεί να δημιουργηθούν από την κακή της κυκλοφορία αποτελούν την κυριότερη αιτία εμφάνισης κυτταρίτιδας.

-Βότανα που βοηθούν στον καλύτερο γλυκαιμικό έλεγχο: Πολλές φορές μετά τις πρώτες μέρες μιας δίαιτας δυσκολευόμαστε να τηρήσουμε το διαιτολογικό μας πρόγραμμα κι αυτό γιατί αισθανόμαστε πολύ συχνά τις γνωστές σε όλους μας λιγούρες, που αφορούν κυρίως την έντονη επιθυμία για αμυλούχα τρόφιμα και γλυκά (), δηλαδή για αυτά ακριβώς που πρέπει να στερηθούμε. Αυτό συμβαίνει γιατί ο οργανισμός μας πρέπει να εκπαιδευτεί να συνηθίσει σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα γλυκόζης αίματος από ότι διατηρούσε κατά την περίοδο που ακολουθούσαμε μία πιο απρόσεκτη ή ανθυγιεινή διατροφή, ακόμη κι αν δεν είχαμε εμφανίσει παθολογικά υψηλές τιμές σακχάρου. Πολλά φυτά και φυσικές ουσίες όπως το χρώμιο, το φυτό Garcinia Cambogia(με δραστικό συστατικό το Hydroxy Citrate, δηλ. το υδροξυ-κιτρικό οξύ), το λευκό φασόλι (Kidney Bean), πράσινος καφές, το πράσινο τσάι και η κανέλα μας βοηθούν να μειώνουμε τις απότομες μεταγευματικές διακυμάνσεις του σακχάρου και την επιθυμία για τσιμπολόγημα που οφείλεται σε αυτές, ενώ μπορεί να λειτουργήσουν προληπτικά αλλά και επικουρικά κατά μεταβολικών νοσημάτων όπως ο σακχαρώδης διαβήτης και η χοληστερίνη.

Ας προσπαθήσουμε αυτό το καλοκαίρι να βγάλουμε προς τα έξω τον υγιέστερο και ομορφότερο εαυτό μας

Δήμητρα Χιώτη
Φαρμακοποιός