Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
6 συμβουλές για σωστή διατροφή

6 συμβουλές για σωστή διατροφή

Συμβουλές για σωστή διατροφή

Η καλή διατροφή μπορεί να αποτελέσει ένα φυσικό σύμμαχο κατά του καθημερινού άγχους αλλά και μια τονωτική ένεση για την διάθεση μας. Παρακάτω ακολουθούν 6 τροφές που πρέπει να συμπεριλαμβάνονται τακτικά στο διαιτολόγιο μας προκειμένου να μας βοηθήσουν να διώξουμε το στρες και ξαναβρούμε το χαμένο μας χαμόγελο!

Γκότζι μπέρυ- «ο καρπός της χαράς»

Τα γκότζι είναι μικροί κόκκινοι καρποί που κατέχουν μια από τις πρώτες θέσεις μεταξύ των superfoods καθώς είναι μια φυσική τροφή με εντυπωσιακά υψηλή περιεκτικότητα σε αντιοξειδωτικά (25.300 μονάδες ORAC). Λόγω του ότι είναι πλούσια σε αμινοξέα, αντιφλεγμονώδη παράγοντες, ιχνοστοιχεία, μέταλλα, βιταμίνες Α, C, Ε αλλά και βιταμίνες του συμπλέγματος Β, ενισχύουν τόσο την σωματική όσο και την πνευματική υγεία. Στη ανατολή έχουν χαρακτηριστεί ως ο «καρπός της χαράς» και όχι άδικα καθώς προστατεύουν από τις βλαβερές επιδράσεις του οξειδωτικού στρες και όταν καταναλώνονται τακτικά φαίνεται να προσφέρουν ηρεμία και χαρούμενη διάθεση!

«Σοκολατο-θεραπεία»

Είναι γνωστό ότι η σοκολάτα ενισχύει την καλή διάθεση και πολυάριθμες πλέον υποστηρίζουν την άποψη αυτή. Ειδικότερα, ερευνητικά δεδομένα δείχνουν ότι η καθημερινή κατανάλωση 30 γρ μαύρης σοκολάτας μειώνουν την έκκριση των ορμονών του στρες ενώ παράλληλα αυξάνουν την παραγωγή ενδορφινών, που είναι οι ορμόνες της ευτυχίας. Τα οφέλη της φαίνεται να κρύβονται στις αντιοξειδωτικές ουσίες και βιταμίνες που περιέχει.
Προσοχή ωστόσο στην ποσότητα που θα καταναλώσετε διότι η απολαυστική της γεύση κρύβει παράλληλα και πολλές θερμίδες!

5 την ημέρα

Φυσικά αναφερόμαστε στις πέντε μερίδες φρούτων και λαχανικών που πρέπει να συμπεριλαμβάνονται στο καθημερινό μας διαιτολόγιο. Μεταξύ των πολλαπλών ευεργετικών τους επιδράσεων, έρευνες δείχνουν ότι τα αντιοξειδωτικά που περιέχονται στα φρούτα και τα λαχανικά σχετίζονται με χαμηλότερα ποσοστά κατάθλιψης. Μάλιστα, το φυλλικό οξύ που ανήκει στην οικογένεια βιταμινών Β, δρα απευθείας στους νευροδιαβιβαστές που ελέγχουν το άγχος, ενώ η έλλειψή του μπορεί να προκαλέσει ακόμη και νεύρα. Πλούσιες πηγές φυλλικού είναι τα όσπρια, το σπανάκι, το μπρόκολο, τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά κλπ.

Οι «απαγορευμένοι» υδατάνθρακες

Οι υδατάνθρακες έχουν κατηγορηθεί αμέτρητες φορές ότι «παχαίνουν» και για τον λόγο αυτό πολλοί της αποκλείουν απερίσκεπτα και καθολικά από την διατροφή τους. Η αλήθεια όμως είναι πως περιέχουν ουσίες απαραίτητες για την καλή υγεία του κεντρικού νευρικού συστήματος και κατ’ επέκταση για την καλή μας διάθεση. Έρευνες έχουν δείξει ότι άτομα που ακολουθούν δίαιτα πολύ χαμηλή σε υδατάνθρακες για μεγάλα χρονικά διαστήματα είναι κατά μέσο όρο πιο καταθλιπτικοί, πιο αγχώδεις και πιο ευερέθιστοι σε σχέση με άτομα που κατανάλωναν καθημερινά μια επαρκή ποσότητα υδατανθράκων. Πιστεύεται ότι η ευεργετική δράση τους οφείλεται στην αύξηση της σεροτονίνης που αλλιώς αποκαλείται και «ορμόνη της ευτυχίας». Εμπλουτίστε λοιπόν το καθημερινό σας διαιτολόγιο με υδατάνθρακες καλής ποιότητας που βρίσκονται στα προϊόντα ολικής αλέσεως (δημητριακά και ψωμί ολικής, καστανό ρύζι, μακαρόνια ολικής κτλ)

Τα ευεργετικά Ω-3 λιπαρά

Καταναλώνοντας λιπαρά ψάρια όπως σολομός, σαρδέλες, τόνος γαύρος κτλ, εξασφαλίζουμε στον οργανισμό μας τα απαραίτητα ω-3 λιπαρά οξέα, τα οποία ο οργανισμός μας δεν μπορεί να συνθέσει από μόνος του. Τα λιπαρά αυτά είναι ωφέλιμα σε πολλές πτυχές της υγείας και πλέον φαίνεται ότι σχετίζονται και με την καλή διάθεση. Συγκεκριμένα, επηρεάζουν τις ποσότητες κάποιων ορμονών στον εγκέφαλο, όπως είναι η ντοπαμίνη και η σεροτονίνη, οι οποίες σχετίζονται με την ευτυχία και την ευφορία. Παράλληλα τα λιπαρά ψάρια είναι και πλούσια σε βιταμίνη D που φαίνεται ότι αυξάνει την ευαισθησία των κυττάρων στην σεροτονίνη. Προσπαθήστε λοιπόν να καταναλώνετε 2-3 μερίδες λιπαρών ψαριών τη εβδομάδα.

Ανεβάστε τη διάθεση σας με κρόκο Κοζάνης

Το γνωστό μπαχαρικό φαίνεται να έχει σημαντικές αντικαταθλιπτικές ιδιότητες. Μάλιστα, μελέτες έχουν συγκρίνει την δράση του με αυτή των αντικαταθλιπτικών, καθώς μπορεί και αυξάνει την διαθεσιμότητα της σεροτονίνης στον εγκέφαλο δημιουργώντας αίσθημα χαράς. Επιπλέον, μελέτη του 2008 διερεύνησε την επίδραση του σαφράν και στο προεμμηνορυσιακό σύνδρομο. Οι γυναίκες που είχαν λάβει κάψουλα που περιείχε το μπαχαρικό παρατήρησαν σημαντική μείωση των συμπτωμάτων του προεμμηνορυσιακού συνδρόμου όπως εναλλαγές στην διάθεση και κατάθλιψη. Αν και απαιτείται περαιτέρω μελέτη, το σαφράν είναι ένα μπαχαρικό που μπορεί να συμπεριλαμβάνεται σε μικρές ποσότητες στην διατροφή μας και να δίνει γεύση αλλά και χαρά στην μέρα μας.

Γράφει η Αναστασία Βανδώρου

Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος